fredag 3. august 2007

Peru

Da er vi i fjellene i Peru. Takker for masse kommentarer. Er imponert over at saa mange orker aa lese hva vi skriver.

Det har vaart mye farting de siste dagene. I lopet av denne fartingen har jeg laget noen lister (lister er goy):

Topp fem foer Peru:
  1. Snorkling og Kajakkpadling i Puerto Viejo
  2. Biltur i Costa Rica
  3. Ren bensinstasjon i Guatemala
  4. Sykkeltur i Antigua
  5. Gribbene i Tamarindo

Bunn fem foer Peru:

  1. Tyveri i Allejuela
  2. Kjore gjennom San Jose etter morkets frembrudd
  3. Busstur fra Copan til Antigua
  4. Kjore seg vill i Tamarindo med moped
  5. Temperatur paa hotellrommet i New York

Rangering av landene saa langt:

  1. Costa Rica
  2. Guatamala
  3. Honduras
  4. USA

(Peru ligger godt ann saa langt). Planen er aa utvide listene til topp ti etterhvert.

Har bestemt meg for aa starte med Malarone paa lordag. Da tror jeg malariaen blir skremt.

I Peru har vi hatt sightseeing i Cusco. Naa er vi i Aguas Caliente hvor vi kan se opp paa Machu Picchu. Masse inkaruiner og storslaatt natur her i fjellene. I gaar var vi paa nesten 4000 meter hoyde og det har jeg faatt merke paa kroppen. Naa er vi lenger nede og det er behagelig.

Vi er en gruppe paa 8 personer hvor stormaktene Norge og USA er representert med 4 personer hver. Virker aa vaare hyggelige folk (eller saa later de som).

Av en eller annen grunn foles Peru mer vestlig enn landene vi besokte i mellomamerika. Muligens skyldes dette vinduer ut mot gatene og gatelys. Jeg skal finne ut av det.

Etter aa sett Machu Picchu skal vi fly ned til Amazonas hvor vi skal vaare noen dager. Til slutt skal vi avslutte Peru-oppholdet med 3 dager i Lima.

Angaaende pokergevinsten var inntekten oppgitt i lokal valutta. Er ikke noen storgambler og jeg skal prove aa holde Kathrin i oyrene.

BK

9 kommentarer:

pappa-mamma sa...

Hei.
Det var betryggende å se at dere reiser rundt med en gruppe.

Bra at du valgte å ta Malarone,pris betyr ikke noe sammelignet med helsen, men får du det på medisinutsalg uten videre i Peru?

Misunner dere turen til Machu Picchu.
Vi får i dag nøye oss med Nokkåsen.

Marianne har inntatt ditt krypinn i Oslo. Været på vestlandet virket usikker for en gang skyld og de reiste østover først.

Gleder meg å se bilder av den mye omtalte IKEA frosken.

Lamaoppdrett har vi fått her på Helleland også. Koselige dyr, så lenge de ikke spytter.

Lykke til videre.

Birger.

margot sa...

Hei.Eg har nok ikkje forstått alt enno, elles er det maskina mi som er litt treig. Eg var inne i går kveld , men då var det ikkje kome nye brev, noko det etter datoen skulle vere. Vel, nok om det. Eg synest også det er betryggande at de reiser i gruppe. Det må vere behageleg for dåke også , å gå inn i eit ferdigsydd opplegg.Veldig interessant å lese kva de opplever.
No håpar eg de har nok varme kler, og at du får tak i medisinen du treng BK. Eg har vore tre dagar i Haugesund, kom tilbake i går kveld.Ruth H. fekk kofferten på onsdag, men sekken lever fortsatt sitt eget liv der ute. Den har visst kome til København.
Torsdag besøkte me dei nyinnflytta, Åshild og Yngve.Koseleg. Å begynner på jobb 8.august.Ho ville ha adressa dåkas, så det kjem nok ei helsing frå dei også om litt.
Ha det godt, og god tur vidare.
Klem frå mamma.

Ruth Henny sa...

Hei!

Veldig kjekt å lese om kva dåke gjer på! Bekymrer meg litt at USA ligg nederst på dåkas fem på topp liste... Kanskje dåke tilbrakte litt for lite tid der til å oppleve alt det har å by på?

Det er deilig å vere heime igjen! Akkurat no ligg eg på sofaen min, har kjøpt meg lang kabel til dataen så eg kan ligge her og surfe i staden for å ligge på golvet rett innafor døra...
I går var eg på lunch med Marina og ute på kaien på utekonsert med Susanne. Veldig kjektå treffe dei igjen!
Marina fortalte at ho hadde blitt ståande igjen på kaien i Tallinn utan billett (hadde ikkje funne den plutselig) mens Øystein reiste avgårde med båten til Finland.... Ho hadde oppdaga etterpå at ho likevel hadde den i veska... Håpar ikkje de får oppleva noko lignande! Leit godt i veska!!
Som eg ser mamma har fortalt, så manglar eg fortsatt den eine sekken min, med blant anna to par nye sko, to nye bukser, og ein pose med 1.3 kilo M&M. Er litt bekymra for fekk beskjed på onsdag morgon at begge baggasjane var komt til København. Og den eine fekk eg allerede samme dag. Skjønner ikkje koffor det skal ta så lang tid med den andre. Ringte i går og dei sa den var sendt frå København. Skulle ringe igjen om nokon dagar hvis den ikkje var komt. Har ein litt dårlig følelse for dette her... Det ville vore VELDIG trist hvis den ikkje kom.
I dag er eg aleine her og skal øve og skrive tale. Skal jo vere forlovar i bryllup, og innser at det er berre akkurat ei veke til... Har heller ikkje funne presang og bestemt meg for kjole eg skal ha på. Skal prøve å bruke dagen effektivt til det.
Var forresten innom Åshild og dei i forgårs. Det er utruleg kjekt at dei har flytta hit! No er det berre 2 min på sykkel til dei. Victor var berre blitt enda søtare sidan sist. Han er veldig flink til å sparke fotball, og pratar ein del. Når noko er gøy, seier han: ENNÅ mer!!! Han satt på fanget mitt og lekte med ein bil, og det aller morsommaste var å kjøre den ned under toppen min, og inni munnen min.... Og Yngve tok masse bilder av det som eg skulle få til 30 års dagen.

Jaja, no skal dåke sleppe å lese meir om meg. Tenkte å sjå i atlaset på alle plassane dåke har vore. Nesten alle dei navna er ukjente for meg, så hadde vore kjekt å sett kor det var i verden.
Ha god tur vidare!

Klem frå Ruth Henny

IP sa...

Hei!
Det er utrolig spennende og inspirerende å lese om alt dere opplever og alle stedene dere har sett. Jeg tenker stadig: Jeg vil også! Dit må jeg reise! Jeg vil, jeg vil jeg vil! Men på mandag er ferien over, og jeg begynner på jobb. Etter halvannen uke i Bodø, reiste jeg til Trondheim på tirsdag, og reiser hjem til Oslo i morgen. Og i løpet av ferien har jeg rukket å bli veldig negativ til Oslo - Bodø er en superfin tur, og Trondheim er jo en utrolig koselig by (ja, jeg vet - det er en ganske uventet konklusjon....) Men, det har vært utrolig deilig å ha ferie og slappe av. Og om en måned skal jeg norover igjen, for da er det bonustur med jobben, og vi skal til Lofoten! Det gleder jeg meg veldig til. Og så skal far feire 60årsdagen sin i spetmeber, og da må jeg nok nordover for det også.

Når jeg kommer tilbake på jobb påtar jeg meg å oppdatere deg på alt som skjer på SWECO-fronten, Bjørn Kristian. Håper i den forbindelse at dere har med LENA på tur;-)

Ingerid

Unknown sa...

Så der var det jammen nye oppdateringer igjen. Jeg synes dere er flinke til å skrive, begge to. Veldig underholdende lesestoff! Så vidt jeg husker var da New York en hyggelig by da vi var dere i fjor, så da er vel antagelig de andre landene dere har vært i ha vært veldig bra (til tross for manglende vinduer og skumle netter) :) Men du hadde jo vært der før, så da så... Dere får kose dere videre og pass dere for høyden og skumle bensinstasjoner.

Hilsen Espen
- som er ganske minsunnelig
(men jeg har jo en drøy uke ferie igjen - kanskje jeg kan rekke en bitteliten jorda rundt i løpet av den uka?)

pappa-mamma sa...

Hei kjære bror og Kathrin!
Siden jeg ikke har internett har jeg ikke skrevet før. Nå er jeg en tur hjemmom. Jeg har vært inne på interett og skrevet ut alle sidene deres. Gleder meg til å lese dem! Ellers er det bare vind og regn her. Kjell Arne og jeg har bestilt chartertur til Rhodos om en uke for å få se litt sol. Ha det godt begge to. Skal hilse fra jærbonden.

Klem fra Julie

Marianne sa...

Hei igjen
Vi koser oss i Oslo i leiligheten din. Har til og med hatt to dager med sol og 25 grader- deilig. I går var vi på Bjørn Eisvåg konsert m strykere på utekosert på BLÅ rett ved Akerselva. Alt står bra til i leil. De fleste plantene lever ennå og badet er fremdeles like mørkt. Har gitt beskjed til Anders at vi er her. Han skrev tilbake at han gledet seg til å ta fatt på sine post og blomsteroppgaver:) Håper alt er bra med dere. Peru høres kjempespennende ut!!! Hilser fra BK2

bente sa...

Hei Kathrin m/kjæreste
Opplevelsene må være enorme for dere. Dere vil sikkert bruke lang tid etter dere kommer hjem med å førdøye alt dere har sett og opplevd. Artig å lese. Fortsatt har jeg ikke tatt i bruk kontoret ditt, Kathrin. Det står der like tomt, men hvor lenge det varer er ikke godt å si. Kom tilbake fra ferie i går etter 3 ukers regn, tåke og isvind.
Pass godt på dere selv. Det er ingen andre som gjør det.
Masse hilsen fra Bente i Multiconsult.

Unknown sa...

Hei Kathrin og Bjørn Kristian!
Alltid spennande å lesa korleis det går på turen.
Lesinga gir reiselyst! Der skulle vi ha vøri, Kal!
Fint at du har fått medisin BK, og så held du deg sikkert frisk ved å skryte av frosken du muligens har sett, og anna lureri du finn på. Ser du Kathrin har dine gode komentarar, så du får ta igjen litt. Humor er positivt for helsa! Ta vare på den begge to.
Vi hadde ein kjempedag i går med 29grader på ettermiddagen, første arbeidsdag etter ferien, og første nedbørsfrie dagen på ei stund, så det passa jo perfekt.
Siste nytt: Ruth Henny har fått all bagasjen sin!
Ho kjem til oss onsdag, så då vert det vel fleire detaljar frå USA-turen. Det gler vi oss til.

Venter med spenning på rapport frå den ekspedisjonen de er ute på no.

Den som reiser åleine må ta vare på seg sjøl. De er to ilag. Fortsett å ta godt vare på kvarandre.

Ha ein fin tur vidare!

Helsing pappa