mandag 20. august 2007

Cpacabana

Da er det vel paa tide at jeg ogsaa gir ett livstegn fra meg i Brasil. Kathrin har vaart flink og skrevet mens jeg har faat Brasiliansk midtskill og lest paa nettavisen at viking er inne i en litt tyngre periode. Blir derfor litt repitisjon av hva hun har skrevet, men det har jo vist seg at vi oftest skriver om ulike ting selv om vi beskriver samme tur.

Vi floey med Delta fra Lima til Sao Paulo. Som vanlig var flyet presist og som vanlig kom bagasjen. Naar vi kom til Sao Paulo gikk vi til TAM og bestilte flybilett til FOZ do Iguacu og fra FOZ do Iguazu til RIO de Janeiro. Jeg angrer litt i etterkant at vi ikke bestilte til Brasilia og tok buss fra Brasilia til RIO.

I FOZ do Iguazu var det faa turister og svaart faa engelsktalende reisebyraer. Heldigvis fant vi en rolig Brasilianer som vi tror snakket litt engelsk. Problemet var at han snakket saa lavt at det var umulig aa hore. Etter mange forsoek forstod vi at han kunne kjore oss til fossen. Han stoppet til og med i en fuglepark som var flott. Fossen var ogsa fin.

Neste dag reiste vi til Cuidad del Este som er en grenseby paa Paraguay siden. Byen har i likhet med Foz do Iguacu ca 250000 innbyggere. Cuidad del Este var baade morsom og grusom. Noen reguleringsplan fantes neppe og skurene og blokkene var satt opp over alt. Det var alltid ett dusin selgere som skulle selge deg alt fra skrujern med lys (som jeg senere har kjopt) til opium. Det eneste vi kom hjem med var hver sin barbermaskin.

Dagen derpaa reiste vi til Puerto Iguazu. En rolig havneby/turistby paa den Argentinske siden (antar ca 100000 innbyggere). I byen var det mange som snakket engelsk og det var lett aa faa informasjon. Gatene var fredlige og rolige. Det viktigste jeg husker fra byen var at det var svart korte skjoert paa skoleuniformen (Kathrin komenterte det ogsaa) og at kantsteinen ved gangfeltene var brutal. Jeg fikk kjopt meg Argentina drakt.

Etterpaa gikk turen tilbake til hotellet i FOZ do Iguacu hvor vi hadde svommebassenget for oss selv. Byen hadde brede gater og gangfelt, var ren og det var lagt til rette for funskjonshemma. Det samme var Iguacu fallene. Det var derfor mange rullestolbrukere rundt omkring. Skulle onske vi kunne laare litt av det i Norge ogsaa. Av en brisen finne fikk vi vite at forholdene rundt byen var en hel annen. Her var det favelaer hvor dopsmuglere regjerte. Man kan jo lure paa hvorfor ikke flere fra favelane trakk inn mot sentrum (slik de hadde gjort i Paraguay). Tipper at det skyldes at det Brasilanske politiet er ganske saa hensynslose mot enkelte folk om de er paa feil sted.

Etterpaa dro vi videre til Rio. Etter en stund fant vi et rimelig hotell like ved Copacabana. Jeg kaaret raskt Rio til min favorittby og Copacabana til min favorittstrand. Byen har ikke mye trafikk, har mange resturanter og et eventyrlig liv langs strendene. Paa sondag stengte de tre felt av motorveien og det ble satt opp boder, ble danset samba, sykkelutleie mm. Det er sykkelfelt langs hele stranden. Utsikten fra sukkertoppen og Kristusstatuen er ogsaa fenomenal. Og Macana stadion. 50.000 paa kamp i gaar. Kjempeliv og likevel bare 1/4 fult. Med min Brasilsleik og Botafogo drakten som jeg kjopte gled jeg rett inn i suporterklanen. Til og med Kathrin fulgte litt med paa kampen.

Byen virker forholdsvis sikker saa lenge du ikke beveger deg inn i feil omraader. Men vi er forsiktige og har enda ikke vaart ute og fartet etter klokken 12.

Kathrin har stukket ned til Copacabana. Tror hun liker seg godt der hun ogsaa. Ikke bare vi som er veltrent og gyllenbrun der.

Vi blir her 3 dager til . Vi vurderer Ila Grande, men jeg vil helst vaare her lengst mulig.

Ellers har jeg startet operasjon manipulering av Kathrin til aa bli med aa kjore fra Perth til Sydney og aa ta dykkersertifikatet naar vi kommer til Australia. Forelopig er hu ganske saa steil.

I dag er det 25 grader og sol. Ikke saa gale med tanke paa at det er midtvinters. Naa stikker jeg til Copacabana.

BK

6 kommentarer:

pappa-mamma sa...

Hei igjen.
Jeg sitter med skolearbeid, men lar meg gjerne avlede. Dette er mer interessant.
Godt å høre at dere er gyllenbrune, veltrente og iallefall den ene med Brasil-sleik. Da glir dere rett inn blant lokalbefolkningen.Når Kathrin får bort skjegget blir det antakelig perfekt.Vi andre bleikfeite kan bare misunne dere og ænske lykke til videre på Copacabana-strendene.
Å kjøre fra Perth til Sydney virker langt, men dykkersertifikat må være kjekt å ha. Pass opp for uhumskheter i havet.Ha det godt. Nå må jeg rope på pappa. Han er minst like interessert som jeg.
Klem fra mamma

pappa-mamma sa...

Hei.

Måtte lese dette jeg og.Forstår godt dere liker dere på stranda i Rio.(Har sett noen bilder derfra og jentene var heller ....)
Når det gjelder busstur i Australia er jeg enig med Kathrin.
Den ruta du beskriver er stort sett bare ødeland. Skal dere kjøre buss, må det heller være østsiden av Australia.
Se opp for hvithaien.

ha det bra. Birger.

Bekymrer meg litt over at dere begge har kjøpt hver deres babermaskin. Hva kan det bero på?

Vokser skjegget så mye på dere begge?

Unknown sa...

Hei igjen begge to!
De er utruleg heldige! På reis no i ein og ein halv månad, massevis av opplevingar, og ut frå det vi les, nesten berre av den positive sorten. Håpar verkeleg det hld fram slik.
Kjekt å lesa, både om fotballkamp, utgått reisehandbok og livet på Copacabana. "Der skulle vi ha vøri Kal". Er vel ikkje så veldig brun akkurat, men tek det igjen på den veltrente kroppen!!!! Så eg hadde nok glidd rett inn....
Det er slett ikkje verst her heller, i dag skin sola og dei påstår det skal bli over 20grader. På veg på jobb, på sykkel, soloppgang på veg over Fosstraumen, blikkstille, speglblank sjø i det straumen er i ferd med å snu, tåkedottane er i ferd med å gå i oppløysing, fuglesong, stille, ein bil i ny og ne, men ikkje plagsomt. Litt lenger inne beitar nokre hjortar i vegkanten.
Eit lite stemningsbilde frå ein flott haustmorgon i Nordhordland, men eg kunne tenkt meg Copacabana.

Når deg gjeld deg Kathrin og fotball, reknar eg med det er som med meg. Ikkje veldig interessert, men når eg først er på ein kamp så har eg det heilt greit, ja kanskje til og med underhaldande. Imponerande å sjå på at så mange er så oppslukt av noko så meiningslaust;-)

God tur vidare!
Kor skal du feira bursdagen din Kathrin?

pappa

Marianne sa...

Hei, søstrene Røyland her. Julie har kommet brun og fin hjem fra Rhodos. Marianne er blek og fet. Vi er på Helleland på besøk. Gratis mat og drikke:) Julie skal en tur til Oslo i helgen, låner leiligheten din, håper det er greit. Vi er glad du har det fint i Rio og misunner deg veldig. Savner broremann mye, ikke det samme å være i Oslo uten deg... God tur videre til begge. Klem fra Marianne og Julie

margot sa...

Hei, begge to.
Har venta nokre dagar no for ikkje å bli skuffa.( Har jo fått det litt meir travelt i det siste) Men du har vore kjapp, Bjørn Kristian. Kjekt å lesa, som vanleg.
Me har fått sommaren tilbake, 24 grader og sol, i skrivende stund.
Det er vel ca. det same som de opplever.Gler meg til neste reiseskildring. Apropos rekningar, Kathrin, så er ingen av det store slaget. Ha det fint fortsatt!
Klem, mamma.

IP sa...

Hei!
Det er sommer og sol i Oslo også! På mandag var det dårlig vær og kjentes liksom litt høstlig ut, så jeg begynte å finne frem høyhalsede gensre og pledd og greier, men så ble det strålende solskinn, grilling og piknik i Lysakerbukta. Det er alldeles strålende.

På jobbfronten ser det ut til at noen har sniklånt kontoret ditt, Bjørn Kristian. Men det fine bildet du har på glassveggen ut mot gangen henger der fortsatt, og navnet ditt står fortsatt på døra altså, så du får det nok tilbake!

Ellers går vi igang med Klubb-sesongen neste uke, Kathrin. Først spise-middag-ute-klubb, og uka etter er det bursdagsklubb hos Else Beathe. Det spørs om det ikke må bli en jordomseilingsklubb hos deg når dere er tilbake.....

Og så en liten sensasjon: Jeg har endelig sagt opp den skumle leiligheten min med rapgængstere i overetasjen, så nå er jeg offisielt husløs fra 20.oktober. Ser stadig på Finn etter nye aktuelle leiligheter, og søker vel stadig lenger vestover - tilogmed lenger vest enn Ullern!

Godt å lese at dere har det så bra på tur! Håper turen fortsetter sånn!