torsdag 9. august 2007

Lima

Da er vi ferdige med gruppetur i Peru. Sist vi skrev var vi i Aguas Caliente og ventet paa aa se Machu Picchu. Dagen etter (lordag) tok vi buss opp til Machu Picchu. Der var vi helt fra soloppgang til solnedgang (nesten). Inkaruinene var imponerende. De fleste har vel sett bilder. Etter Machu Picchu reiste vi opp igjen i hoyden til Cuzco (Cuzco 3400 moh, Machu Picchu 2700 moh). De ekstra hoydemetrene medforte hoy puls og skallebank.

Dagen etter (sondag) reiste vi paa sykkeltur sammen med en skotte, en amerikaner og en 18 aar gammel guide. Vi tok chickenbuss opp paa fjellet (ca 4000 moh). Jeg var ganske skeptisk i starten ettersom pùlsen var hoy og skallebanken var fael foer start. Heldigvis gikk det mye nedover og formen ble mye bedre. Sykkelturen var kjempefin (beste dagen paa turen saa langt). Vi syklet stort sett sammenhengende nedover i 8 timer i nydelig landskap kun avbrytt av 30 min lunsj i Moray. I Moray var det ofring av mat til solguden samt stort marked. Her var nesten ingen tursiter, men flere tusen lokale samlet for aa utove inkarelgionen (solgud, maanegud og jordgud). Opplevelsen var kjempespennende. Etter pausen syklet vi ned til den Hellige dal. Det var toert og masse spisse steiner paa vei ned. Dette medforte at alle punkterte utenom meg og Kathrin.

Paa mandag reiste vi til Amazonas med fly, buss og baat. Bungalowen vi bodde i var uten elektrisitet og med mange dyr (Katrin fant nye hele tiden noe som medforte en del hyling). Om kvelden var det god og spennende middag med lokal mat.

Tirsdag gikk de spreke paa langtur til ett vann i naarheten (7 av 11 inkludert Kathrin). Jeg ble med paa et roligere opplegg med en liten jungeltur og mange timer i hengekoyen. Jeg hadde trodd vi skulle se mer dyr i skogen og var litt skuffet over det. Aper var de eneste litt kule dyrene jeg saa paa dagtid. Etter at det ble morkt reiste vi pa krokodillejakt. Vi saa flere Cayman (krokodilleart). Guiden gikk av baaten for aa fange en noe han ikke klarte. Heldigvis ble han heller ikke spist.

I gaar reiste vi tilbake til Lima. Vi avsluttet turen med middag og med aa prove ut nattelivet i Lima.

I dag skal vi bare slappe av og kose oss. Det er litt trist aa vaare alene igjen. Savner det aa ha folk rundt seg hele tiden.

I morgen har vi meldt oss paa en 4 timers bysightseeing i Lima. Ellers haper vi aa faa bagasjen igjen (skal vaare paa vei) slik at vi faar vasket klaar foer Brasil (toer ikke skrive hvor mange dager jeg har brukt bokseren jeg sitter i).

I overmorgen reiser vi til Brasil. Planen er Rio og Igazufallene. Vi skal vaare forsiktige.

BK

3 kommentarer:

pappa-mamma sa...

Hei igjen.
Må innrømme at jeg blir litt rastløs når det går for mange dager uten livstegn.Så da er det ekstra kjekt når det kommer nye stedsnavn på toppen og mye kjekt lesestoff under. Får si som min far sier; dere er avanserte, både i gjøremål og skriftlig.Lurer på hvordan hverdagen blir etter en slik opplevelsesrik tur?
Her er det siste innspurt før skolestart. Den består av rydding, vasking og soling (jippi!). Birger er på møte i kveld. Godt at du skrev at dere skal være forsiktige i Brasil. ellers hadde kanskje jeg nevnt det?? God tur videre begge to. Klem fra mamma.

margot sa...

Hei, begge to! Endeleg kom det eg venta på . Fekk sms frå RH at det var nytt på bloggen. Eg må innrømme at eg hadde eit par bekymringstimar i natt. Så flott at de skriv så mykje. Fantastiske opplevelsar. Så håpar eg det går bra med helsa framover, og håpar bagasjen kjem.I dag har onkel Nils vore her og malt den høge veggen. Eg har vore håndtlanger , og elles stort dett stått med nasen i veret for å sjå at alt gjekk bra. Nakken er ganske stiv. I morgon skal eg og Hanna til Telavåg på krigsmuseet.(Eg slår snart Olav no)Take care i Lima.
Og god tur vidare.
Klem, mamma.

pappa-mamma sa...

Hei til dere begge.
Jeg forstår meget godt at det ble stille når gruppen reiste, men dere skal vel på flere fellesturer?

Skulle gjerne vært med på sykkeltur når det bare var nedoverbakke. Det er jeg god til, men det å trø er verre.
Her er mye å gjøre for meg, men over helgen er sommerferien slutt for de andre og da skal det bli fisketurer på meg.

Ha det bra. Vi snakker mye om dere.

Birger