fredag 28. september 2007

New Zealand

Cairns - Auckland - Matamata (Hobbiton) - Rortorua - Tapuo - Tongariro nasjonalpark (Mordor) - Taumarunui

Siste dag i Australia ble paa Great Barrier reef i straalende sol. Denne gang ble det bare snorkling. Vi svomte blant annet mellom skilpadder.

Saa stod New Zealand for tur. Paa flyturen fikk vi med oss nesten hele oestkysten i skydiving-perspektiv. Det var utrolig fin utsikt over store deler av Great barrier reef, Withsunday islands, Fraser island og kyststripen. Fint aa se korallrevene lyse opp i havet!

Vi ankom Auckland paa ettermiddagen. Vi lengtet etter kulde saa vi oppsoekte den kaldeste puben i byen - en ispub med romtemperatur paa -5 grader. Alt inventar og skulpturer var laget av is. Etter en halvtime i ispuben var vi klare for et kaldere klima.

Etterpaa dro vi til tv-taarnet hvor det var fin utsikt over byen. Det var glassgulv i heisen og paa deler av utsikstaarnet, noe som ekstremsportsutoveren ikke likte helt. Etterpaa var det livemusikk paa en lokal bule.

Ettersom det er dyrere aa ta kollektivtransport enn aa leie bil i New Zealand ble det leiebil paa to gjerrige nordmenn. Foerste stopp paa biltur NZ var Mount Eden. Mount Eden er en av 48 vulkaner som ligger rundt Auckland. Vulkanene er ikke lenger aktive og er gronne og fine. Paa Mt Eden var det fin utsikt over Auckland som egentlig ligner litt paa Oslo (bare dobbel saa stor).

Neste stopp var Matamata som er kjent som Hobbiton i Ringenes Herre. En to timers raadyr guidingtur viste oss innspillingsomraadet. Vi var begge fornoyde med turen til tross for prisen. Goey aa leke hobbiter og faa hoere historier om hvordan innspillingene ble gjort. Landskapet her og i omraadet rundt var frodig og flott. Mange sauer var det og. Nesten som aa vaere heime.

Om kvleden beoekte vi en Maorilandsby hvor vi fikk oppleve en forestilling og en Hangi. Maori er urinbyggerne paa New Zealand. Etter forestillingen var vi paa nattsafari i en naturpark. Paa safarien fikk vi se nasjonalfuglen Kiwi. Morsom liten ulldott som ikke kan fly og den er veldig hjelpesloes. Alt foregikk ved Rotorua.

Rotorua er en by paa ca 80.000 innbyggere. Her er det stor termisk aktivitet og det ser en godt rundtom i byen. Det ryker opp av bakken baade hist og pist. I dag har tok vi turen til Wai-o-tapu termisk park. Her fikk vi se geysir som sprutet presis kl 10.15 hver dag... I tillegg var det spennende mineralinnsjoer, kratere det kokte nedi, svovelstank og gjoermebad. Utrolig spesiell opplevelse! Godt aa komme seg videre, for det saag ut som det hele kunne eksplodere naar som helst.

Turen videre gikk til "Mordor" via Tapuo. Tapuo var en flott by ved vannet og med utsikt mot de storslagne fjellene i Tongariro nasjonalpark (Mordor).

Til slutt: Gratulear med dagen RH
Mer kommer...

Bk og Kathrin

6 kommentarer:

pappa-mamma sa...

Hei på dere!
Nå kom nettopp pappa hjem fra Moi. Første elgjakt er over. De skjøt 2 fine elg, en kvige og en okse. Så nå har vi vasket og delt opp steiker og lagt dem til modning.
Har nettopp snakket med Marianne. Hun ville bake eplekaker og fryse ned. I går var hun og BK på humorfestival i Stavanger. Det var visst alle tiders.
Dere har kanskje allerede reist fra New Zealand.Fiji neste hvis jeg ikke husker feil.Hørte nettopp i fjernsynet at det var gunstig å være norsk turist i Amerika. Dollarkursen var lav, 5.50 tror jeg de sa.
Venter spent på neste innlegg. New Zealand er vel litt likt Norge?
Og selv om jeg ikke kjenner deg, Ruth Henny, gratulerer med rundt tall fra meg også.Tenker det er to som gjerne skulle ha feiret dagen med deg.
Hilsen Inger Helene

margot sa...

Hei,igjen.
No er det lenge sidan eg har gitt "lyd" frå meg. Det er travelt å ha ferie, og godt er det.Laurdag hadde me dugnad i feltet her. Eg kosta i tre timar, og var litt mørbanka og nedpå om kvelden. Var på kino i går og såg på Varg Veum. Det var premiere sist veke. Ok, men det er ikkje det beste eg har sett.
I dag har eg rydda litt i huset og vore til middag i E.osen. Planen var å reise til Haugesund på onsdag, men no passa det visst ikkje, så eg blir vel her heime.
( ingen Oslotur denne ferien)
Ser at det nermar seg fødsel på Helleland. Lykke til! Det er spennande. Kanskje det allerede er over?
Lykke til , både de i Norge, og de på New Zealand eller på Fiji.

Margot.

Anders sa...

Hei på doke!
Her kommer en oppdatering fra Oslo vest(mer pålitelig enn nyheter fra Grunerløkka). Siste nytt er:
- Kristian har fått en datter, Kaia
- Eggen har fått en sønn
- Sporveien har gravd opp hele gata foran leiligheten din Bk.
- De fleste av plantene deres lever fortsatt...
- Bilene deres er fortsatt ikke stjålet...
Ellers var Ingerids beskrivelse av fotballpuben helt feil. Puben la i seriøse Brugata og Ingerid var superengasjert i fotbalkampen og i å flørte med kjekke afrikanere!
Det skal bli bra å få dere hjem igjen slik at jeg kan få begynt å trene igjen og at jeg kan slippe å lese hvor bra dere har det på tur;)
Tone hilser!
Hilsen Blomsterfinn

IP sa...

Hei!
Jeg vil bare ha sagt at i løpet av en liten uke eller to vil kommentarene fra meg også komme fra beste vest (og ikke suspekte Grünerløkka) - aller beste vest tilogmed. For da flytter jeg inn i et bittelite hus på Røa. Rett ved Bogstadvannet. Så om jeg ikke blir med på treningsturer på sykkel eller ski, så kan jeg jo kanskje være drikke/matstasjon på veien ned igjen? Eller kanskje Kathrin kan komme på besøk til meg mens BK og Anders sliter seg ut i marka?

Har ikke fått lest så mye på bloggen i det siste, men New Zealand må jeg bare lese om! Har "gledet" meg til dere kom dit - og gleder meg til å se bilder derfra.

Unknown sa...

Ja, jeg har faktisk også vært oppe ved leiligheten til BK, ettersom jeg tilfeldigvis kjenner BKs nærmeste nabo. Var ikke særlig pent utenfor der for tida, men forhåpentligvis blir det i hvert fall snart t-bane igjen. Så bilen til BK langt nede i gata. Regner med at du fikk hjelp til å flytte den dit. Og så fjerna jeg litt reklame på dørmatta, siden jeg gikk forbi.

Savner fortsatt svar på når dere har planlagt å komme tilbake til Norge. Kanskje noen av de ivrige kommentatorene her vet svaret?

Espen

pappa-mamma sa...

Hei.

Etter mye venting fikk Marianne en stor jente (3940g) i kveld. Hun hadde veer 2 døgn og de måtte ta keisesnitt til slutt.
Hun sier at det både har vært hennes værste og beste dag.
Det var fint å høre jentebabyen skrike i telefonen.
Dette er vårt første barnebarn så dette har tatt på.
Vi gleder oss til å dra til Stavanger i morgen.

Blir dere ikke snart lei av fartingen ?

Skal det ikke bli kjekt å begynne å arbeide igjen?

Birger