mandag 10. september 2007

Adelaide

Forst og fremst maa jeg gratulere Marianne og Mamma med foreldringsprosessen. Jeg beklager at jeg ikke har gratulert foer. Nullabor plain var desverre skaanet for all kontakt med omverdenen. Jeg skal ringe saa snart jeg faar anledning.

Reiserute siden Afrika (*overnattet):
Perth***-Fremantle-Corrigin*-Hyden-Norsemann-Fraser Range*-Mundrabilla*-Nullabor plain-Head of bight-Ceduna-Streaky bay**-Kadina*-Adelaide*

Vi kom til Perth for 10 dager siden. Perth skryter selv av at de er verdens mest isolerte by. Naarmeste byen er Adelaide som vi har funnet ut er et stykke i fra.

Selv om det er store avstander til andre storbyer er byen moderne og fin. En by jeg virkelig tror jeg hadde trivdes aa bodd i. Byen er kjempebra lagt til rette for svaksynte og rullestolbrukere noe som var bra for to litt dognville toppsyklister.

Ettersom det var litt i dyreste laget med leiebil, fant vi ut at vi kunne redusere bokostnadene med aa leie en campingbil. Kathrin var veldig positiv til campinglivet og jeg brant for aa kjore over nullabor plain, saa det var to fornoeyde bilister som kjorte ostover fra Perth. Forste stopp var paa en parkeringsplass i Corrigin. En plass som stort sett bare hadde en bensinstasjon og en pub.

Dagen etter kjoerte vi til Wave rock (utenfor Hyden) som er en fjellformasjon som ligner paa en boelge. Her var vi ogsaa i en dyrepark for aa se de mest kjente australske dyrene (koala, kenguru og emu). Norsemann var siste plass med bebyggelse foer Ceduna. Det vil si at vi overnattet de to neste dagene paa Nullabor plain. Det eneste vi saa paa turen var vei, flott natur og en bensinstasjon ca per 200 km. Tror Kathrin likte det ogsaa, selv om hun klaget litt underveis paa Australias lengste rettstrekning (146 km).

Like ved Nullabor bensinstasjon stoppet vi ved et utsiktspunkt og saa hvalen sosialisere seg. Videre var vi to dager i Streaky Bay. Her leide vi sykler og jeg fikk kjopt meg fiskeutstyr. Overraskende nok ble det bare lasagne til middag.

I gaar overnattet vi i en liten by utenfor Adelaide og i dag har vi utforsket Adelaide. Byen er fin, men er ikke det samme som Perth.

Vi har bestemt oss for at det blir for langt aa kjore om Melbourne. Istedet kjoerer vi til Barossa Valley i morgen, hvor vi leier sykler og sykler fra vingaard til vingaard. Videre tenkte vi oss til Canberra og Blue Mountains foer vi avslutter kjoreturen i Sydney.

Takker for tips om hva vi kan gjore. Flere tips mottas med takk.

Vi har lagt inn noen bilder fra Soer Afika + Rio paa denne adressen:
http://picasaweb.google.com/kathrisa

BK

10 kommentarer:

Marianne sa...

Hei, det var godt å høre fra dere igjen. Var lenge siden sist nå. Jeg fortalte David(vertsfar fra Australia) at dere var i Australia nå, og han hadde så lyst å treffe dere. Dere kunne bo hos dem så lenge dere ville. Men forstår det blir omvei og at dere har begrenset tid, men hvis dere skal til Melbourne og har lyst, får dere gi beskjed. Blue Mountains er nydelig. Virkelig verdt et besøk. Jeg likte også godt akvariet i Sydney (flere dyr på listen), og en tur i botanisk hage er også å anbefale. I tårnet i Sydney får dere fin utsikt over hele byen.

Ellers er det lite nytt her. I dag er det valgdag, og vi har vært og stemt. Er spent på hvem den nye ordføreren i Egersund blir. Det er første året det er direktevalg på ordfører. Var og besøkte morfar i går. Han er frisk og sprek, følger nøye med på turen deres.

God tur videre!!! Marianne

margot sa...

Hei,igjen.
Kjekt med nytt brev. Blei veldig glad i går då eg fekk sms. Lysten på ein tur til Australia er ikkje blitt mindre etter dette. Fremdeles har de mykje spennande framfor dåke.Og fantastiske bilder! Det var kjekt med ei slik lysbildeframsyning etter ein lang dag på jobb. Skal ha foreldremøte i morgon, så det blei litt ekstra i dag.
Her går det i valg. Lokala stengde for ein halv time sidan,så no er det sendingar ang.resultat i tre kanalar. Det surrar bak meg her. Har ikkje fått noko resultat frå Os enno, heller ikkje frå Austrheim. Lykke til vidare!
Mamma.

Unknown sa...

Hei igjen begge to!
La inn kommentar i går kveld, med ser at den manglar her.

Nok om det, veldig kjekt med livsteikn igjen, vart litt uroleg no når det var gått ei veke sidan sist.

Ekstra kjekt med bildene dine Kathrin. De kjem på ein måte innom i stova, avstanden vert mindre.

Her går det i hektisk aktivitet etter valet, og i tillegg skal ein jo helst gjera det ein er betalt for. Sterk Frp vind rundt Bergen, ikkje berre i Os, men mindre i Austrheim. Vi gjorde det bra, gjekk fram litt, men nokon ordførar vert det ikkje på oss i denne perioden heller, Ole held fram.
Og no er eg ferdig med lokalpolitikken, 20år får halda! Innrømmer at det føles litt rart, men eg angrar ikkje.

God tur vidare!
Venter på nye reisebrev og bilde. Sykkeltur i vindistriktet høyres heilt perfekt ut.

pappa

pappa-mamma sa...

Hei.

Det måtte vært en drøm å kjøre gjennom Australia i bobil.
Håper bare villhundene og slangene holder seg unna.
Nytt herfra. Kim Toften og Håver Tamberstuen har kjøpt hus på Skjerpe. Håvar har fått jobb på E-verket.
Terje Jørgensen fikk jobben som ordfører, på direktevalget. Spennende. Solveig Tengesdal var bare 2 % bak. Vi fikk bare inn 2 i kommunestyret. Fikk komme inn,kjekt, men, det blir mye papir de neste 4 årene og.( Det kunne vært ok og slutte og). Da hadde det vært lettere å klage på alt det vi skulle fått til.
Her går det på klaging på "Universell utforming", blant annet , men det vet jo du alt om...

Birger.

Unknown sa...

Jammen var det mange steder på den reiseruta deres i Australia jeg ikke hadde hørt om... Tror kanskje ikke det er den delen av reisen jeg misunner dere mest, men det kan jo sikkert være artig det også.

Masse flotte bilder fra Afrika! Godt dere ikke kjørte på elefanten i veien foran dere. Jeg tror de er harde.

God tur videre!

pappa-mamma sa...

Hei på dere.
Må innrømme at jeg var ofte innom siste dagen før dere skrev. Tenker mye på dere....
Takk for hilsen. Bursdag på selveste valgdagen.Den ble feiret med noen venninner + pappa, Judit og Knut. Fikk masse telefoner og meldinger og det er koselig.
Som pappa skrev gikk SP en hel del tilbake. Det hadde nok litt med eiendomsskatt å gjøre.Birger mener den bør fordeles på bygda også. Han kom inn for det og da blir det 20 år på han også.
Har nettopp sett en spennende fotballkamp mellom Norge og Hellas. Norge spilte godt og var neppe fornøyd med 2 - 2.Begge Riise-guttene var kjempegode.
Ellers er det travelt på jobb nå de første ukene. Planer, planer, planer.....
Håper dere har det greit på deres lange bilferd gjennom ørkenen. Kommer dere noe i kontakt med de som bor der? Australiere er kjent for å være gjestfrie og lettvinte.
Ha en fortsatt god tur. Ser at Kim jobber i huset til Efteland.Det har stått tomt lenge.
Klem fra Inger Helene

Olav sa...

Det ser ut til at dere fremdeles opplever mye spennende! Og kjekt er det :-) Dere er flinke til å finne på ulike aktiviteter underveis på reisen. Flotte bilder!

Vi har det bare bra. Jobber en god del. Jeg ser frem til nye skiturer i lysløypa BK! Ha det riktig godt begge to. Hilser i fra Tonje.

IP sa...

Hei! Nå var det lenge siden jeg var inne for å lese på bloggen - det har gått litt i ett her. Men det var morsomt å lese meg opp på opplevelsene deres, og så var det jo veldig fine bilder!

Det mest eksotiske jeg har gjort i det siste, var å reise på bonustur til Lofoten sist helg. Vi var ute i sjark og fisket (og jeg ble sjøsyk), havraftet og spiste hvalsushi. Vi var utrolig heldig med været, og det ble faktisk en super tur. Etter at jeg kom hjem var jeg helt mørbanket i ryggen i flere dager etter havraftingen.
På onsdag var jeg og Anders på en luguber pub og så landskamp - det var stor stemning og veldig spennende - selv om jeg i utgangspunktet var veldig skeptisk til både puben og til det å se kamp......

Ruth Henny sa...

Hei kjære dåke!!

No er eg her igjen. Ga opp ein gong eg hadde skrive eit langt innlegg, og så huska eg ikkje brukermavn og passord. Etter masse prøving, forsvant alt sammen. No har eg komt over det :-)Og stiller med ny brukerkonto :-)
Her er det egentlig ikkje så mykje nytt. Eg har vore sjuk forrige veke, men kom meg til bergen på fredag på kurs. Det var stykerdager. Kjekt å få litt nye idear. Fekk også møtt litt gamle venner så det var kjekt!
Ellers begynner 30 års dagen min å nærme seg, så eg må begynne å planlegge. Er litt nervøs, for eg har invitert så mange, og ser at det blir travelt framover, og er ikkje i havn med planlegging i det heile tatt.... Har neste helg å gjere det på, men tenkte meg også på tangokurs, og male rommet oppe, som nokon skal overnatte på.... Nei, blir visst ikkje tid til alt det trur eg. Får sjå!!!
Har ikkje sjekka ut det med Cook-Islands enda. Men gjer det i neste veke.
Klem!!!

pappa-mamma sa...

Hei igjen.
Det var så koselig å høre stemmen din idag, Bjørn Kristian.Ble nesten litt stressa med en gang. Redd det var noe galt, men heldigvis var alt fryd og gammen.
Birger kom hjem rett etter og var litt skuffet at ikke han fikk snakke også.
Som du kanskje allerede har fått med deg vant Viking 3 - 2 over Lyn nå i kveld. Bra. Vi fikk besøk av Kjellaug og Arild under kampen, men de er heldigvis også interessert.
Har forstørret og hengt opp bildet av deg og Kathrin sittende foran de flotte fjellformasjonene. Flott par i storslagen natur. Viser det til alle som er innom.
I dag har det hølja ned. Var ute en times tid og rakk å bli klissvåt. Det er visst høst her i nord. Hos dere er det vår. Rart det der...
Ha en fortsatt god tur. Takk for at du ringte. Hils Kathrin.
Klem fra mamma.