fredag 27. juli 2007

Tamarindo

Tamarindo-Arenal-Fortuna-Venecia-Puerto Limon-Puerto Viejo-San Jose-Allejuehla - Tamarindo

Da var en ukers kjoretur i Costa Rica over. Ser Kathrin he skreve en del allerede...

Vi startet i Tamarindo og kjorte til Fortuna via Arenal. Arenal skal vaare et "must" i Costa Rica, men ettersom aktiviteten i vulkanen var begrenset hadde jeg overlevd med aa vaare det foruten. Derimot var turen interessant nok. I motsetning til i Guatemala, hvor hver eneste stein var merket med partireklame eller annen reklame, var veiene tilnaarmet rensket for all form for skilt. Ingen veivisningskilt samt billig reklamekartbok medforte at det ble mange stopp med engasjerte lokale helter som skulle forklare veien. Selvfolgelig maatte jeg bare late som jeg forstod slik at reisefolget skulle bli imponert over min spansk.

Andre interesante veifenomen:
to gule streker hvor det midterste feltet ble brukt for venstresvingende trafikk
to ulike botleggingssoner, "sone streng" og "vanlig sone", sansynligvis etter andel fotgjengertrafikk, kryssende trafikk og skoletrafikk
signalanlegg som benyttes til flere formaal: blinkende fartsgrense, blinkende gult lys (uoversiktlig kryss, men du har forkjorsrett), blinkende rodt lys (uoversiktlig kryss og du har vikeplikt / du har et problem).
Etter Fortuna reiste Venecia og saa videre til Puerto Viejo (etter kort sightseeing i Puerto Limon). 1/3 av befolkningen paa den karibiske siden skal vaare etterkommere etter afrikanere som kom som arbeidere for aa plukke bananer og bygge jernbane. Spansk og engelsk er her tilnaarmet sidestilt.
I Puerto Viejo stod det palmer og banantraar om hverandre. Hotellene og resturantene var smaa bungalow-lignende hus (stort sett). Havet var krystallklart. Jeg likte meg svart godt og vi ble der 2,5 dag og snorklet, syklet og leide kayakk.
Saa var vi klar for hjemturen. Vi tenkte aa kjore innom noen vulkaner paa veien (Irazu), men maatte gi opp ettersom veien var svaart bedrovelig. Vi kom oss opp i over 3000 meter hoyde for vi ga opp og hadde dermed svart god utsikt. Turen tok lengre tid enn vi hadde beregnet og paa vei gjennom San Jose ble det morkt. Aa kjore gjennom San Jose i morket uten kart kan ikke anbefales. Paa en merkelig maate kom vi oss gjennom byen og vi var fornoyd da vi ankom Allejuelha. I Allejuelha fikk jeg navnet paa ett billig hotell og vi kjorte mot det. I det det var rodt lys saa vi en mann sprang opp mot bilen. I det vi startet ekspoderte dekket. Heldigvis var det en bensinstasjon like etter stasjonen og en ansatt stod klar for aa skifte dekket. Mens vi fant fram utstyret kom en man springende og skrek til oss og vips saa hadde den snille mannen paa shell tatt sekken min. Etter at han hadde skiftet dekk og robbet oss tipset vi han skikkelig. I ettertid har vi fatt bekreftet at det var 3-4 spikre i dekket og at vi trolig hadde kjort paa en spikermappe.
I dag har jeg forklart historien til politiet paa daarlig spansk (politiet var omtrent like daarlig i engelsk som jeg var paa spansk).
Som en folge av Shell vil jeg ikke vaare tilgjengelig paa mobil paa en stund. Takker for hjelp av stenging av mobil.
I morgen skal vi leie terrengsykler og sykle en lang tur og faa ut litt agresjon. Saa vurderer vi en liten tur til Granada i Nicaragua for vi reiser tilbake til San Jose.
Naa maa jeg stikke

BK

2 kommentarer:

pappa-mamma sa...

Hei på dere!
Det er lørdag morgen her og Birger vekket meg og sa det var nytt lesestoff. Da spratt jeg opp.Det ble heller lite soving etter at du hadde ringt igår morges. Da var jeg stresset.Men så lenge det bare er "ting" det går utover er det nå ennå en råd. Men vær forsiktige. Dere er ikke på Helleland eller i Austreim. Ellers var det veldig interessant å lese alt dere har opplevd.Dere er kjemoeflinke til å finne på forskjellige aktiviteter.Høres iallefall ikke ut som dere får tid til å kjede dere.Her på sør-vestlandet regner det. Ustoppelig.I går var Marianne og jeg hos morfar. Han syns det er dumt han ikke behersker data, Men vi måtte hilse så mye.
Håper dere har fått ut aggresjon og kan nyte turen vudere.
P.s. Jeg har fulgt oppfordringen og svart på Bjørn Kristians blogg. Det så litt stusselig ut at du ikke fikk noen kommentarer sisr gang. Fortsatt god tur. Pappa har vakt i helgen, så han er ute allerede. Klem fra mamma.

Unknown sa...

Hei!
Skal si dere har det spennanda. Dette var vel meir spenning enn de ønskte, men det viktigaste er at de er i god behald begge. Reknar med at de har forsikringar som dekkar det meste av det som er tapt, og så er det best om ein kan gløyma dette, og sjå framover.

Ser at de fortsatt opplever mykje og har det spennande, høyrest kjempegøy ut.
Ta vare på dei gode opplevingane og kos dåke.

pappa