søndag 14. oktober 2007

LAS VEGAS

Tijuana-Joshua tree nasjonalpark-Needles-Grand Canyon - Motell paa route 66 - Hoover dam - Las Vegas

Vi fortsetter med turen etter Fiji.

Vi reiste fra Fiji 06.10 og ankom Rarotonga 05.10 (en litt morsom formalitet). Til tross for at avreise fra Raroronga var samme dag som avreise fra Fiji, fikk vi over ett doegn paa Rarotonga. Rarotonga er ei sydhavsoey (vulkanoey) som er en del av oeygruppen Cook Islands. Det bor ca 8000 innbyggere og oya har en omkrets paa 32 kilometere.
Den ene dagen vi hadde til raadighet paa Rarotonga syklet vi rundt oeya og snorklet vi. Vi foelte at vi egentlig hadde faat med det viktigste etter en dag paa sykkelsetet. Fiji gaar nok av med en seier i sydhavskonkurransen. Etter Rarotonga var det paa tide med litt USA igjen.

Vi floey til Los Angeles. Det har vist seg at Kathrin lider av en brosjyre avhengighet. I USA har hun virkelig vist sitt potensiale. Ofte ender det med at hun tar flere av samme brosjyren og skylder paa meg. Nok om det.

I Los Angeles sopte vi med oss de typiske turistting:
  • Kjendishusjakt i Bel Air og Beverly hills (f.eks Paris Hilton (viktigst), Bruce Willis, George Clooney, Nicholas Cage, Tom Cruise, familien Reagan mm)
  • Walk of fame (kjendisstjernene)
  • Rode drive (Hollywoodsstjernenes handlegate)
  • Hollywoodskiltet
  • Farmers market og the Grove (mat og handlestroek)
  • Santa Monica beach (kjent fra Baywatch)
  • Universal studios (fornoeyelsespark og innspillingskulisser for Hollywoodfilmer)

I LA laante vi oss bil. Som ekte amerikanere leide vi en diger Dodge (oekonomialternativet). Naar vi kom ut paa veien var den dog ikke saarlig stor lenger. Vi cruiste i jevn hastighet (cruisekontroll) og navigerte oss lett (GPS) til San Diego. Her bodde vi i little Italy. En koselig bydel med smaahus og mange resturanter. Vi skulle feire turen med et glass pils paa byen. Dessverre virket vi svaart barnslige og vi fikk ikke kjoept alkohol til tross for at vi viste sertifikatet (proevde 3 plasser). Vi fikk beskjed om at vi maate ha pass for aa faa kjoept oel med vaart unge og friske utseende.

Dagen derpaa ville vi ferra te Mexico. Vi drog til Tijuana en by like ved grensen med 1,5 millioner innbyggere. Her var det lagt til rette for at amerikanerne kunne shoppe i ei hovedgate. Naar vi gikk bort fra hvor vi var tiltenkt aa vaere kom folk bort til oss og saa at vi hadde gaat feil. I loepet av dagen fikk vi kjoept rullekofferter, lommebok og trekkspill. Med Australsk Digeridoo, Fijiansk tromme og meksikansk trekkspill er vi klare for aa etablere et orkester. Vi er to og trenger en ekstra person. Audition vil bli holdt i Silurveien etter hjemkomst.

Etter Mexico gikk turen videre til Joshua tree nasjonalpark. Rart oerkenlandskap med morsomme traer, kaktuser og fjellformasjoner. Kathrin maser om at jeg maa skrive mer om den, men jeg orker ikke.

Etter parken kjoerte vi via Palm springs og route 66 til Needles hvor vi overnattet. Merkelig at det bor mennesker ute i denne toerre oedemarken. Saa gikk bilturen videre til Grand Canyon. Verdens stoerste canyon. Den var stor. Gigantisk sier Kathrin. Vi fant ut at det var vanskelig aa finne overnattingsplass ved Grand Canyon til tross for uendelig med moteller. Til tross for at Kathrin hadde masse kuponger med billige motell endte vi opp med et dyrt motell hun ikke hadde en eneste brosjyre om.

I dag har vi sett Hoover dam og Las Vegas. Vi har enda ikke havnet paa spillekjoeret. Men kvelden er enda ung.

Angaaende vaaret er temperaturen perfekt og solen skinner hele tiden. Det skulle bare mangle naa som vi har reist halve jorden paa tur.

Bjoen Kristian og Kathrin

6 kommentarer:

pappa-mamma sa...

Hei.
Fint at dere har kommet vel frem til USA. Det var svært fornuftig å ikke servere dere alkohol,DU (dere) er jo bare barn enda. Håper det blir likedan her hjemme.

Her hjemme dreier alt seg om Maria. Hun er jo verdens flotteste jente. Vokser og spiser bra. Var på besøk søndag. Morfar, Silje og Julie var og med.
Morfar er svært interessert i reisen din og sitter nå og leser om dem. Mamma har skrevet bloggen ut på ark. Han hilse så mye.
Jeg gleder meg å få høre dere spille. Er dere samstemte enda eller smyger det seg inn en bilyd av og til.
Trommene dere kjøpte døyver vel det meste.

Ha en god reise videre. Birger

Unknown sa...

Ja, her går det jo unna. Stadig nye områder og land blir besøkt! Regner med at dere nå har vunnet store summer etter at dere skreiv i bloggen. Kan jo være greit å få betalt alle utgiftene på turen i løpet av en kveld ute i ørkenen :) Eller kanskje det egentlig ikke er en veldig smart taktikk?

Jeg kommer gjerne til konsert i Silurveien, men foreslår at noen andre tar ansvaret som tredjemann i bandet deres.

Her i Etterstadkroken er nå leiligheten mer eller mindre ferdig innreda. Det tok sin tid, men jeg synes det blei ganske så bra til slutt, om jeg får si det selv (og det får jeg jo!). Det trengs kanskje litt veggpynt, men det får nesten bli en annen gang!

Espen

Olav sa...

Heisann!
USA, som de andre stedene dere har turnert, høres spennende ut.

Angående dine musikalske evner (BK) er jeg ikke i tvil om at ethvert orkester med et vist ambisjonsnivå vil sette pris på dine ferdigheter. Blokkfløytetimene med Dag V, hvor du fikk æren av å traktere altstemmen (?), tjener som et tydelig bevis på dette. Selv tror jeg klokelig at jeg skal overlate kampen om den ledige plassen i orkesteret til Anders og Espen, evt. noen andre interesserte.

Jeg venter forresten fremdeles på snøen, setter pris på rulleskiene dine imens BK!

Riktig god reise videre!
Tonje hilser. Olav.

Unknown sa...

Hei igjen begge to!

Då er det berre litt over ei veke til de er tilbake i gamlelandet. Opplevingane er sikkert overveldande på mange måtar, men eg reknar med de etterkvart ser fram til å roa ned på eigen sofa om ettermiddagen utan tanke på å pakka ned og pakka opp. Eg ville iallfall sett fram til det, og no ser eg fram til de er heime. USA føles jo nesten som heime etter den reisa de har hatt.
Og så er det jo betryggande at de er komne til eit land der dei ser kunden an før dei serverer alkokol ;-)

Håpar de ikkje vart heilt blakke i Las Vegas.

Hadde ei fin helg i Haugesund hos Ruth Henny. Oppvaskmaskinen er montert, så no vert det eit heilt anna nivå på kjøkkenstellet. Apropos nivå, ho testar med stort hell ut stadig nye avanserte matrettar. Flink kokk.


God tur vidare, og velkomen heim!

pappa

Silje sa...

Hallais!!

Helt herlig å lese reisebloggene deres, den kvalifiserer virkelig til pris når dere kommer hjem. En av mine favoritter er listene over ting, herlig rangering av opplevelser.

lo så jeg knegget over at dere ikke fikk kjøpt øl i USA. Utrolig bra!! Det er nok en nasjon av prinsipper det der, og dere er nok rett og slett for barnslige.

Gleder meg til dere kommer hjem så vi får se flere bilder.

Keep up the good work! Silje

IP sa...

Hei!
Siden dere snart er hjemme er det på tide å inkludere dere i planene som legges her i Oslo:-) Kathrin - det er klubb hos meg 30.oktober, i det lille huset som jeg trives kjempegodt i (flytta inn i helga). Hvis du ikke er helt utslitt etter hjemreisen hadde det vært kjempekoselig om du kom!Du er selvfølgelig også velkommen på besøk i det lille huset mitt, Bjørn Kristian, men du står kanskje over klubbkveld;-)

Ingerid